Etik överallt.

Jag läser kursen Etik- och livsfrågor, men det är inte bara där jag läser etik just nu. Det är också etik på filosofin (med samma lärare som jag har i etik- och livsfrågor) och nu religionen.


Idag pratade vi om organdonation. Är det rätt? Borde alla göra det automatiskt eller ska det bara bli lättare att bli organdonator? Jag och J stod vid ett tillfälle på samma sida och så långt bort från resten som bara var möjligt. Alla ska donera. Motargument (mot oss alltså) var att man hade rätta att välja och att det kunde vara något religiöst att man inte ville. Jag som inte alls är religiös och ser på döden som ett konkret avslut då man begravs och ruttnar eller kremeras, tycker att organdonation är bra. Jag kommer inte att ha användning av organen så då kan de väl rädda någons liv istället för att t.ex. förmultna.
Jag förstår de andra som tycker att man ska ha rätt att välja, men hade det varit ett val om kommande lag skulle jag ha röstat för att alla ska donera. Att det ska bli något naturligt.


Vad tycker ni om organdonation?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback